آریا عظیمی نژاد

آریا عظیمی نژاد

آریا عظیمی نژاد آهنگساز و تنظیم کننده

آریا عظیمی‌نژاد (زاده ۵ اردیبهشت ۱۳۵۲، تهران) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازندهٔ سه‌تار ایرانی است.

زندگی‌نامه
آریا عظیمی‌نژاد در اردیبهشت سال ۱۳۵۲ در خانواده‌ای هنری متولّد شد. سه‌تار را نزد پدربزرگ خود فراگرفت و سپس از محضر اساتیدی چون جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش و علی‌اصغر زندوکیل بهره برد. او در سال ۷۲ در رشتهٔ موسیقی دانشگاه آزاد واحد هنر و معماری پذیرفته شده و نزد اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و مصطفی‌کمال پورتراب به فراگیری اصول موسیقی پرداخته است. کار حرفه‌ای ساخت موسیقی را از سال دوّم دانشگاه با موسیقی تئاتر آغاز کرد و خیلی زود توانست در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن گردد. این موفّقیت‌ها سبب ورود او به سینما و تلویزیون گردید و آثار قابل توجّهی را خلق کرد. عظیمی‌نژاد با ساخت موسیقی فیلم «میم مثل مادر» در سینما و «او یک فرشته بود» در تلویزیون توانست به جمع آهنگ‌سازان برتر ایران راه یابد که حاصل آن نامزدی بهترین موسیقی متن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جایزهٔ خانه سینما برای فیلم‌های چون «میم مثل مادر»، «طلا و مس» و «فرزند خاک» است. عظیمی‌نژاد در سال ۲۰۰۴ میلادی توانست مقام دوّم در جشنوارهٔ موسیقی بریتانیا را در رشتهٔ موسیقی فولکلوریک بین‌المللی با تکنوازی سه‌تار به‌دست‌آورد.آشنائی او با جاسلین پوک آهنگساز شهیر بریتانیائی سبب همکاری او در چندین پروژهٔ موسیقی فیلم شد.ساخت موسیقی برای خوانندگان سرشناس ایرانی از دیگر فعّالیت‌های حرفه‌ای او می‌باشد. علاقهٔ او به موسیقی فولکلوریک ایرانی سبب شد تا مجموعه‌ای از موسیقی نواحی ایران را جمع‌آوری کرده و از آنها در ساخت موسیقی فیلم تأثیر گیرد.

شاید کمتر کسی بداند که آریا عظیمی نژاد علاوه بر ساخت موسیقی متن برای سریال ها و فیلم های ایرانی، در جهان موسیقی نیز فعالیت کرده و با بزرگان حوزه موسیقی متن فیلم همکاریهای ارزشمندی انجام داده است.

در سال‌های آغازین دهه هشتاد بود که سریال «این راهش نیست» از شبکه سوم سیما پخش شد و این سریال چند چهره جدید را به تلویزیون و سینما معرفی کرد. اشکان خطیبی، نگار جواهریان، شهرام قائدی و البته آهنگسازی جوان که ترکیب جدیدی از سه‌تار و اصوات الکترونیک ساخته بود. آریا عظیمی نژاد با ترکیب ساز تخصصی‌اش (سه‌تار) و اصوات الکترونیک توانست یک‌صدای مدرن را به وجود آورد و ازآنجاکه موسیقی‌اش را بر پایه سه‌تار و موسیقی سنتی فراگرفته بود کارهایش به دل مخاطبان نشست. او تک آهنگ‌ها و تیتراژهای بسیاری ساخته است که هرکدامشان در زمان خود توانستند مخاطب جذب کنند اما موسیقی متن فیلم «میم مثل مادر» داستان دیگری بود. این اثر که با آثار گذشته عظیمی نژاد تفاوت‌های فراوانی داشت و در کنار فیلم، بسیار درخشید و نام آریا عظیمی نژاد را بیش‌ازپیش مطرح کرد. آریا عظیمی نژاد، پرکار و فعال به ساخت آثار مختلف ادامه داد تا در سال ۲۰۰۴ در فستیوال موسیقی بریتانیا، مقام دوم موسیقی فولکلوریک را به دست آورد و این فرصتی شد تا با یکی از مطرح‌ترین آهنگسازان موسیقی جهان آشنا شود. آشنایی آریا با جاسلین پوک،خالق موسیقی متن فیلم «EysWide Shut» سبب شد تا او در دو کار سینمایی وی را همراهی کند. فیلم‌های «Chaotic Ana» و «Brike Laine» دو اثر غیر ایرانی هستند که آریا عظیمی نژاد در آن‌ها نوازندگی کرده است. عظیمی نژاد به‌موازات ساخت موسیقی متن فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی پروژه‌های شخصی خود را دنبال می‌کند. علاقه وافر او به موسیقی فولکلور ایران باعث می‌شود تا مجموعه‌ای به نام «جادوی ایرانی» را آهنگسازی کند که این مجموعه با اقتباس از موسیقی نواحی ایران است و تا به اینجا در قالب دو آلبوم آماده‌شده است اما متأسفانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز انتشار این دو آلبوم را صادر نکرده و این کارها تنها در آیتونز منتشرشده است.

سال۱۳۸۳محمد اصفهانی، واسطه آشنایی یک مرثیه‌سرای خوش‌صدا با آریا عظیمی نژاد می‌شود و در سال ۱۳۸۶ سامان مقدم سریالی بانام «پریدخت» را برای سیما می‌سازد که در ایام محرم پخش می‌شود. موسیقی متن سریال به آریا عظیمی نژاد سپرده می‌شود و او در یک انتخاب به‌جا و قابل‌تقدیر از آن مرثیه‌سرای خوش‌صدا و آذری‌زبان استفاده می‌کند که باعث می‌شود موسیقی متن این سریال بیش‌ازپیش مورد استقبال واقع شود؛ اما همکاری عظیمی نژاد و این مرثیه‌سرای قدیمی ادامه پیدا می‌کند و آریا روی یکی از سوزناک‌ترین مرثیه‌های وی یک موسیقی متن می‌سازد که صرفاً نقش یک فضا ساز را برای این مرثیه ایفا می‌کند:‌«آمده‌ام … آمدم ای شاه، پناهم بده/ خط امانی ز گناهم بده…» و استقبال از این مناجات به‌قدری زیاد می‌شود که عظیمی نژاد را مجاب می‌کند تا یک آلبوم بر اساس مرثیه‌های محمدعلی کریم‌خانی آهنگسازی کند و حاصل آن آلبومی می‌شود به نام «ساقی سرمست»‌ که در آبان ۱۳۹۰ منتشر می‌شود. آریا عظیمی نژاد با مجموعه‌ای از کارهای فاخر تنها موفق می‌شود دو آلبوم را در ایران منتشر کند. «ساقی سرمست» و «میم مثل مادر» تنها آثار مجوز گرفته وی به‌حساب می‌آیند و او همچنان پرکار و امیدوار است؛ اما به‌غیراز تمامی موارد یادشده، عظیمی نژاد استعداد ویژه‌ای در میکس موسیقی نواحی دارد. مجموعه «جادوی ایرانی ۱ و ۲» گواهی بر این مدعا است اما تنها نمونه‌ای که از این استعداد به گوش مخاطب رسیده شاید تیتراژ «سریال پایتخت ۲» باشد که در آن عظیمی نژاد دو موسیقی شمال و جنوب ایران را استادانه در یک قطعه میکس کرده است. به‌شخصه امیدوارم که آریا عظیمی نژاد همواره در سلامتی باشد و کارهایش بدون هیچ مانعی مجوز انتشار را دریافت کنند تا مخاطب موسیقی ایرانی صاحب یک اثر سنتی-مدرن شود.

ادامه
مشاهده همه
آثار برگزیده
1 هروله رایگان
2 پایتخت ۵ رایگان

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نمایش گستر نوین هنر ایران می باشد

طراحی و تولید : گروه نرم افزاری ابتکار نوین پارس